آموزش قسمت سوم ماژول WIFI (تعویض فریمور)

به نام خدا و با سلام!

با قسمت سوم آموزش در خدمت شما هستم که در این قسمت میخوام انواع فریمور هایی که وجود دارن رو توسط نرم افزار ESP_FLASHER  روی ماژول فلش کنم چون زیاد دیدم دوستانی رو که برا راه اندازی این ماژول دچار مشکل شدن.

 

اول از همه طبق آموزش قسمت اول ماژول رو به مبدل usb به سریال متصل کنید و از صحت ارتباط اطمینان داشته باشید و سپس مراحل زیر رو پیش برید

روش پروگرم کردن این ماژول بسیار ساده است.اگر به ورژن های مختلف این قطعه نگاه کنید متوجه می شوید که همه آنها دارای پین های مشترکی هستند از جمله RESET – GPIO0 – CH_PD – VCC/GND.

Esp8266 قادر است تا فایل برنامه خود را از طریق پورت سریال دریافت نماید.برای ورود به مد برنامه ریزی باید پین GPIO0 و GPIO15را به GND وصل کنیم.وقتی این پین ها را به GND وصل کنیم و و دکمه ریست را فشار دهیم , ماژول وارد مد برنامه ریزی می شود ومنتظر دریافت فایل باینری از طریق پورت سریال می شود. البته در ورژن های پایین تر تنها اتصال پین GPIO0 به GND برای ورود به مد برنامه ریزی کفایت می کند که در این روند پین CH_PD را به ۳٫۳ ولت متصل کنید. اما چگونه این فایل را به ماژول انتقال دهیم.برنامه هایی وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند.

تصویر سیم بندی ماژول جهت آپدیت کردن به صورت شکل زیر است:

نرم افزار اول برای فلش کردن ماژول esp8266 : —————————————-

کار با نرم افزار بالا خیلی آسون هستش به این صورت که پس از دانلود نرم افزار بالا و دانلود فایل فریمور،طبق شکل بالا از قسمت BIN فایل فریمور رو با پسوند bin انتخاب میکنید و com مورد نظر خودتون رو وارد میکنید و بعد از زدن دکمه ریست ماژول که اونو طبق شماتیک بالا به حالت بوتلودر میبرید گزینه دانلود رو بزنید و صبر کنید تا آپدیت انجام بشه.

دانلود نرم افزار esp8266_flash و دو فایل بین فریمور

 

نرم افزار دوم برای فلش کردن ماژول esp8266 : ——————————————-

نرم افزار زیر را همراه فایل bin ها در زیر برای دانلود قرار میدم،پس از باز کردن نرم افزار به تب config  برید و روی چرخ دنده کلیک کنید و فایل bin هر ردیف رو بهش بدید

دقت کنید که آدرس ها نیز طبق شکل بالا انتخاب شوند

توجه : به انتخاب شدن گزینه ها (ضربدر هایی که در سمت چپ هر گزینه خورده است)دقت کنید.

و سپس به تب operation  رفته و بعد از انتخاب com مورد نظر ، ماژول را که با توجه به شماتیک بالا به حالت بوتلودر بردید ،ریست کنید و روی دکمه flash کلیک کنید . صبر کنید تا آپدیت تمام شود.

 

 

“دوستان آپدیت کردن یکم دنگ و فنگ داره بنابراین یکم باید باهاش ور برید اگه بار اول نشد نا امید نشید بالاخره میشه من خودم از همین نرم افزار دوم استفاده میکنم”

چند تا تجربه هم بگم براتون: اگر به دلیلی با طی کردن مراحل بالا آپدیت انجام نشد سیستمو ری استارت کنید و اتصالات رو حتما چک کنید ۹۰ درصد آپدیت نشدن به خاطر درست نبودن اتصالات از مبدل تا ماژول هستش بعد تغذیه  ماژول رو قطع و وصل کنید اگر دکمه ریست نذاشتید ،اگر بعده آپدیت شدن باز هم ماژول رو هیچ بادریتی به جواب نداد یک بار دیگه آپدیت یا فلش رو انجام بدین.

نکته : پس از فلش شدن ماژول gpio15  را از زمین جدا کنید و یکبار ماژول را ریست کنید که در این حالت باد ریت پیش فرض ماژول ۱۱۵۲۰۰ است.

دانلود نرم افزار ۶۴ espflasher و فایل های بین

نکته : بخش مربوط به readme  را مطالعه فرمایید

توصیه بنده استفاده از روش دوم است

——————————————————————————————————————————–

 

مراحل آپدیت کردن ماژول ESP8266-201

لینک خرید و دانلود دیتاشیت ماژول

دوستان مدلای قبلی ماژول esp8266  کار باهاشون راحت تره و همچنین فلش کردنشون عین همه اما این ماژول رو من برای تعویض فریمور برای آموزش در نظر گرفتم دلیلش اینه یکم قلق داره که خواستم این مطلب، مباحث تعویض فریمور پوشش بده.

نام پایه های ماژول به صورت شکل زیر است :

برای اینکه ماژول به حالت فلش و تعویض فریمور ببرید از شماتیک زیر استفاده کنید:

حتما موارد بالا رو رعایت کنید و پس از انجام پایه RST که همون پایه ریست هستش رو به گراند بزنید تا ماژول ریست بشه

حالا وارد نرم افزار فلش بشید و دکمه FLASH رو بزنید،ماژول به راحتی و پس گذشت زمان حدود ۱ دقیقه به صورت شکل زیر فلش میشه …

در نهایت که در بخش log پیغام موفقیت آمیز رو به صورت بالا دیدید میتونید از ماژول استفاده کنید

که برای استفاده، تغذیه ماژول رو قطع کنید و پایه ۱۶ که اسم پایش(۱۰۰) هستش رو از زمین جدا کنید و تغذیه ماژول رو متصل کنید و روی بادریت ۱۱۵۲۰۰ به ماژول AT بفرستید و OK رو دریافت کنید(پایه ریست رو هم میتونید به ۳٫۳V  متصل کنید) اگر به هر دلیلی OK رو دریافت نکردید و میتونید ماژول رو دوباره فلش کنید.

شاد و موثر باشید تا مطالب بعدی،

یا علی!

مطالب پیشنهادی:

بخش نرم افزار پروژه ردیاب : برنامه اندرویدی tracker (ردیاب) و نمایش مختصات

سخت افزار پروژه ردیاب : ارسال موقعیت جغرافیایی روی سرور از طریق ماژول A7 و LPC1768

لینک مطلب بخش نرم افزار پروژه ماژول بلوتوث که تحت #C نوشته شده است.

لینک مطلب بخش سخت افزار پروژه ارتباط ماژول بلوتوث با میکروکنترلر lpc1768 با برنامه اندرویدی و #C )

لینک مطلب بخش نرم افزار پروژه ماژول بلوتوث که تحت اندروید نوشته شده است.

mehdi sehati

در این سایت پروژه و آموزش های انواع ماژول ها و میکروکنترلر ها و نحوه ارتباط سخت افزار با نرم افزار (برنامه نویسی اندروید برای گوشی و برنامه نویسی سی شارپ برای کامپیوتر) و برنامه نویسی پایتون و رسبری پای و ماژول های وای فای قرار میگیرد همچنین دوستان برای توضیحات بیشتر و سفارش پروژه میتوانند به آی دی تلگرام بنده مراجعه کنند

مطالب مرتبط

Subscribe
Notify of
guest

10 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
امین پاشایی
امین پاشایی
7 years ago

سلام
بی نهایت سپاس
واقعا دمتون گرم
بسیار بسیار عالی بود ، واقعا کارم راه افتاد

محمدرضا مختاری
محمدرضا مختاری
6 years ago

سلام مراحل بالا رو در مورد ESP-201 قدم به قدم انجام دادم اما ماژول پس از فلش فقط اکو داره یعنی باود ریت درسته اما به AT پاسخ OK نمیده به طور کلی به هیچ دستوری جواب نمیده.
می تونید راهنمایی کنید
ضمنا واقعا سپاسگزارم

jebbel
jebbel
4 years ago

سلام عکس ها لود نمیشن

سینا
سینا
3 years ago

باسلام ممنون و تشکر.

امیر
امیر
3 years ago

سلام
من تمام مراحل بالا رو کامل انجام دادم ولی وقتی که از سریال مانیتور دستور میفرستم هیچ کاری نمیکنه.برد من مدل wemos d1 mega2560همراه esp8266 انبردست هستش.
لطفا کمک کنید

MAJID
MAJID
3 years ago

با سلام و عرض تشکر از مطالب مفیدتون در مورد ESP8266
من با استفاده از فریم وری که در اینجا لینکشو گزاشتین و نرم افزار esp_FLASHER
ماژولمو(۱۲e) آپدیت کردم و مشکلی نداره و فقط بادریتش رو نمیشه تغییر داد.
چیکار باید بکنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

10
0
Would love your thoughts, please comment.x