رفع مشکل نصب پکیج و کتابخانه های پایتون توسط دستور pip

سلام به همه.

   اغلب افرادی که از زبان پایتون برای کدنویسی استفاده می کنند با دستور pip آشنا هستند. با کمک دستور pip می توانیم بسته ها، کتابخانه ها و … را برای زبان پایتون نصب و یا به روز رسانی کنیم. استفاده از این دستور کار آسانی است. فرض کنید می خواهیم کتابخانه Tkinter را برای پایتون ۲٫۷ و ۳۲-بیتی دانلود و بر روی سیستم نصب کنیم. ابتدا پنجره دستورات را باز می کنیم.

   سپس آدرس محلی pip نصب شده است را وارد می کنیم. معمولاً این اسکریپت در پوشه C:\python27\Scripts قرار دارد. سپس توسط دستور pip، کتابخانه Tkinter مخصوص زبان پایتون را نصب می کنیم. مطابق شکل زیر:

   پس از فشردن کلید Enter برخلاف انتظارات با خطای زیر مواجه خواهیم شد.

   متاسفانه این خطا تنها منحصر به این کتابخانه نیست و برای اغلب کتابخانه ها مانند Numpy، Scipy، matplotlib و … رخ می دهد. مشکل از آنجایی است که دستور و اسکریپت pip پکیج هایی با فرمت whl. را می تواند نصب کند. اما چگونه این مشکل را رفع کنیم؟

   خوشبختانه سایت www.pypi.python.org تمامی پکیج ها و کتابخانه های ضروری و به طور کلی هر چیزی مربوط به پایتون را در خود دارد. به راحتی و از قسمت جستجوی سایت می توانید انواع نسخه های مختلف کتابخانه و پکیج های مورد نیازتان را پیدا کنید.

   مثلاً با جستجوی عبارت tkinter به نتایج زیر می رسیم.

   ملاحظه می کنید که در سمت چپ نام پکیج و در سمت راست توضیخات آن نوشته شده اند. گزینه اول یعنی EastTkinter 1.1.0 را انتخاب می کنیم. در پمجره جدید اطلاعاتی مانند نام پکیج، نوع پایتون (۲٫۷ یا ۳٫۵ یا …)، حجم پکیج، فرمت دانلودی پکیج (whl. یا tar.gz) می باشد. اولین پکیج را دانلود می کنیم. که فرمت whl. و برای پایتون ۲٫۷ است.

   پس از دانلود شدن پکیج، دو راوش برای نصب آن وجود دارد که هردو روش را بررسی خواهیم کرد.


روش اول:

   اکنون فایل دانلود شده را درون پوشه C:/python27/Scripts وارد کرده و سپس درون پنجره دستورات عبارت زیر را وارد می کنیم. سپس با فشردن کلید Enter عملیات نصب شروع می شود.

روش دوم:

   در روش اول باید نام پکیج را هنگام نصب وارد کنیم که این کار کمی دشوار است. به همین جهت یک راه ساده تر این است که درون پوشه Downloads که پکیج دانلود شده است وارد شوید.

   سپس با نگه داشتن کلید shift و با کلیک راست کردن بر روی نام پوشه Downloads از منوی سمت چپ وارد پنجره دستورات شوید.

   اکنون درون پنجره دستورات، با تایپ عبارت C:/python27/Scripts/pip install ea و زدن کلید Tab ادامه نام پکیج نوشته شده و با فشردن کلید Enter عملیات نصب شروع خواهد شد.

موفق باشید.

mehdi sehati

در این سایت پروژه و آموزش های انواع ماژول ها و میکروکنترلر ها و نحوه ارتباط سخت افزار با نرم افزار (برنامه نویسی اندروید برای گوشی و برنامه نویسی سی شارپ برای کامپیوتر) و برنامه نویسی پایتون و رسبری پای و ماژول های وای فای قرار میگیرد همچنین دوستان برای توضیحات بیشتر و سفارش پروژه میتوانند به آی دی تلگرام بنده مراجعه کنند

مطالب مرتبط

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
مهسا انصاری
مهسا انصاری
3 years ago

با سلام و خسته نباشید
من در خصوص نصب fenics2019.1 مشکل داشتم، این کتابخانه نصب می شود اما وقتی می خواهم ان را در ورژن ۳٫۷ پایتون import کنم (ران کنم)، این ماژول را نمی شناسد!

خیلی ممنون میشم مرا راهنمایی بفرمایید

سيما
سيما
3 years ago

سلام من با كتابخانه هاي Numpy,kerasو Gensim كار ميكنم موقع نصب و ايمپورت كردن آنها دهها ارور مختلف بوجود آمدن كه هيچكدام رفع نميشه و بنظر مياد نسخه هاشون با هم تداخل دارن … لطفا چون زمان زيادي براي تحويل كارم ندارم بفرماييد چطور مي تونم با شما تماس تلفني و يا حضوري داشته باشم ؟

2
0
Would love your thoughts, please comment.x